Wednesday, April 29, 2009

Insan Pelupa



Sejarah:

Nabi Adam as melihat cahaya yang bersinar terang daripada keturunannya tetapi umur keturunannya itu hanyalah 60 tahun sahaja sedangkan nabi-nabi dan umat-umat terdahulu kebiasaanya adalah 1000 tahun. Susuk yang dimaksudkan itu adalah Nabi Daud as. Nabi Adam memberikan 40 tahun daripada umurnya kepada Nabi Daud mencukupi 100 tahun kumulatif umurnya.

Setelah cukup umur Nabi Adam 960 tahun maka datanglah Izrail meminta izin kepada Nabi Adam untuk mencabut nyawanya tetapi dipersoal oleh Nabi Adam dengan mengatakan umurnya masih berbaki 40 tahun. Nabi Adam lupa bahawa baginda telah membedakkan 40 tahun umurnya kepada Nabi Daud. Daripada peristiwa inilah maka anak cucunya dipanggil insan.


Pendapat kedua pula dari mana asal perkataan lupa dimasyhurkan adalah daripada peristiwa Nabi Adam lupa terhadap larangan Allah agar tidak menghampiri pokok khuldi.

Pengajaran:

1) Setiap manusia fitrahnya adalah bersifat pelupa. Betapa hebat sekalipun akalnya, manusia sama sekali tidak terlepas daripada sindrom lupa.
2) Sentiasa memaafkan kesalahan orang lain kerana adalah tidak adil (bc:zalim) sekiranya jika berdendam, tak memaafkan sesama manusia lebih-lebih lagi sesama muslim kerana kita bersikap menafikan fitrah manusia yang bersifat pelupa, turut juga meminggirkan elemen manusiawi. Kalaupun betul kita bersikap keras, tidak memaafkan kesalahan orang lain terhadap kita, maka persoalannya, apakah kita tidak pernah melakukan kesalahan? Kalaupun kita menafikan maka tanyakan kepada diri, apakah kita akan terbebas daripada kesalahan yang tak sengaja dilakukan? Pernahkah orang menegur kesalahan yang tak pernah kita sedari ketika melakukannya? Tidak boleh dinafikan lagi…tidak dapat tidak sememangnya kita tidak boleh lari daripada 1,2 atau 3 persoalan tadi. Kita bukan maksum. Kita tidak bersih selamanya seperti sang sobi.
3) Banyakkan zikir (bc: tasbih, tahmih, takbir, quran dll.) kepada Allah. Ulama, orang-orang alim dan orang-orang soleh turut tidak terbebas daripada lupa yang membawa kepada dosa tetapi mereka berbeza daripada orang awam kerana mereka cepat kembali kepada Allah dek sentiasa berzikir kepada Allah.
Banyakkanlah zikir kerana lidah dicipta dengan sifat tak pernah letih, berbeda daripada anggota-anggota lain. Tujuannya adalah supaya lidah tidak lekang daripada berzikir kepada Allah. Berzikir itu ibarat menanam tanaman di dalam syurga. Orang yang paling menyesal pada hari kiamat adalah orang yang tidak berzikir kerana zikir tidak memerlukan tenaga yang ampuh sekalipun.
4) Sentiasa saling ingat-memperingati dan berpesan-pesan "Maka sesungguhnya peringatan itu bermanfaat kepada orang-orang mukmin". Bersesuaian dengan tuntutan hablum minallah dan hablum minannas..


Tips:
Baca al-Quran 10 ayat sebelum tidur insya Allah akan terselamat daripada penyakit lupa esoknya. Syaratnya tiada percakapan atau pekerjaan lain selepas membacanya.

0 Comments:

Post a Comment