Friday, May 1, 2009

Sesiapapun Boleh Baca


Dalam satu perkenalan singkat dengan seorang pemuda Yaman, mahasiswa Universiti Sana'a, saya pernah ditanya "bagaimana kamu baca al-Quran?". Persoalan tersebut mungkin kerana saya tidak pandai membalas soalan-soalannya dalam bahasa arab. Saya hanya menjawab "aku baca seperti kamu baca..(lantas membaca beberapa potong ayat daripada beberapa surah)". Dia takjub. Komunikasi kami pada waktu itu dalam bahasa inggeris rojak dengan bahasa arab memandangkan saya lemah bahasa arab dan dia sebaliknya.

Selepas pertemuan tersebut, seringkali terlintas dan terfikir dalam benak dengan persoalan tersebut. Seringkali saya bermonolog sendirian "bagaimana aku boleh baca al-Quran sedangkan aku tak faham maknanya..". Anda bagaimana??? BERSAMBUNG…INSYAALLAH!!!

0 Comments:

Post a Comment